Conform planului de activitate al Consiliului Raional Leova şi al Direcţiei Învăţămînt, la data de 24 august, în incinta Casei Raionale de Cultură din or. Leova, s-a desfăşurat Conferinţa Pedagogică cu genericul „Acces, relevanţă: competenţe pentru prezent şi viitor”, fiind o continuitate a conferinţei precedente, care porneşte de la faptul că calitatea educaţiei determină în mare măsură calitatea vieţii şi creează oportunităţi pentru realizarea în volum deplin, a capacităţii fiecărui cetăţean, ca deziderat de importanţă majoră nu numai pentru sistemul educaţional, ci pentru înreaga societate.
La conferinţă au fost prezenţi peste 450 profesori şi reprezentanţi ai autorităţilor publice locale. În calitate de oaspeţi de onoare au participat dna Gaiciuc Valentina, consultant principal în cadrul Ministerului Educației și președintele raionului dl Gudumac Ion, care au venit cu discursuri şi mesaje de felicitare în adresa cadrelor didactice şi manageriale din raion.
Pe parcursul lunii august, s-au desfășurat conferințe în toate cele 28 de instituții preuniversitare la care au participat și cadrele didactice din instituțiile preșcolare întrunind 611 persoane. Conferințele au fost precedate de ateliere de dezbateri organizate în baza catedrelor metodice.
La nivel raional s-au desfășurat patru ateliere separate cu participarea părinților, managerilor școlari și preșcolari, directorilor educativi și directorilor adjuncți pe instruire cu următoarele tematici: “Acces, relevanță, calitate în educație – direcții de acțiune, priorități”, “Implementarea calitativă a curriculumului modernizat – realizări și perspective”, “Priorități ale educației de calitate”. În total au fost prezente 123 persoane.
Important este de menționat faptul că, în cadrul atelierilor participanții au identificat probleme actuale existente în domeniul educațional și au înaintat unele soluții pentru lichidarea acestora, și anume:
Problema: Lipsa cadrelor didactice calificate în sistemul preșcolar și gimnazial.
Soluția: Pregătirea foarte bună a cadrelor didactice, astfel ca educatorii care predau la grădiniță să fie absolvenți de studii superioare, iar cei care predau la școală să dispună neapărat de studii de masterat, cursurile de pedagogie și psihologie a copiilor ocupînd un loc central.
Problema: Plecarea în masă a părinților la muncă peste hotare, creșterea numărului de copii cu dezechilibru emoțional.
Soluții: Statul ar trebui să asigure locuri de muncă cetățenilor, în primul rînd femeilor, lor revenindu-le, în mare parte, funcția de educator al copiilor. Statul să permită plecarea părinților peste hotare la muncă numai în cazul prezentării actului oficial de tutelă a copilului.
Problema: Dezinteresul copilului față de materia de studiu.
Soluție: Părinții și educatorii să se preocupe nu numai de volumul de cunoștințe ale elevului, dar și de atitudinea lui față de munca școlară. Metodele și tehnicile de învățare prin cooperare pot consolida atitudinile pozitive față de învățare, pot îmbunătăți performanțele, rezultatele școlare și stima de sine ale elevilor.
Problema: Absenteismul și abandonul școlar.
Soluție: Dacă absenteismul școlar ar fi sancționat mai sever prin regulamentul școlar, prin legi și regulamente ale instituțiilor de stat responsabile de protecția copilului și monitorizat prin parteneriat real școală-familie, atunci elevii ar lipsi mai puțin de la orele din programul șolar.
Problema : Menegment neeficient de monitorizare a calității implementării curriculumului.
Soluție: Reducerea fluxului mare de informații, date statistice solicitate de Ministerul Educației și axarea managerilor pe realizarea standartelor de calitate a instituțiilor de învățămînt, delegînd corect responsabilități subalternilor.
Activitatea cadrelor didactice din învăţămîntul raional în atelierele susmenţionate şi în plenul Conferinţei au vizat interconexiunea dintre specificul învăţămîntului naţional şi tendinţele actuale ale celui european.
În virtutea adevărului incontestabil, că sistemului de învăţămînt îi revine un rol decisiv în dezvoltarea societăţii, agenda de activitate a direcţiei învăţămînt din subordinea Consiliului Raional Leova, în perioada imediat următoare, va include, în mod prioritar, acţiuni ferme şi consecvente capabile să contribuie efectiv la depăşirea factorilor negativi în organizarea şi desfăşurarea procesului educaţional.
Actualul For pedagogic a lansat ca obiectiv primordial schimbarea atitudinii şi a opticii cadrului didactic în raport cu elevii, familia, comunitatea, înaintînd propuneri concrete care au fost incluse în obiectivele de bază pentru anul de studiu 2015 – 2016, și anume:
- Dezvoltarea resurselor umane: asigurarea cu cadre didactice la disciplinele școlare;
- Dezvoltarea profesională a pedagogilor: includerea unor module în cursul de formare continuă, ce ar forma pedagogilor competențe de elaborare a curriculumului la decizia școlii, dezvoltarea competenței de comuncare pentru toate cadrele didactice, promovarea bunelor practici aplicate în instituțiile educaționale;
- Crearea unui parteneriat temeinic între familie și școală, fortificarea parteneriatului cu societatea civilă, cu APL și alți actori educaționali;
- Dezvoltarea școlilor de circumscripție pentru asigurarea accesului la educație de calitate pentru copiii din localitățile arondate;
- Asigurarea incluziunii și egalității de șanse pentru toți copiii, susținerea și promovarea învățămîntului incluziv, valorificarea eficientă a Fondului pentru Educație Incluzivă, crearea și susținerea Centrelor de resurse pentru educație incluzivă
Pe parcursul conferineţei, şi-au prezentat salutul priectenos profesorii din cadrul Liceului Teoretic ”Mihai Eminescu din or. Leova”.
Parlamentul Republicii Moldova
http://parlament.md/
http://gov.md/
Președinția Republicii Moldova
http://www.presedinte.md/
http://cancelaria.gov.md/
http://date.gov.md/
Centrul de Guvernare Electronică
http://egov.md/ro
Registrul de Stat al Actelor Locale
http://actel